در ۳ فوریه ۱۸۹۸ در دهکده کورتان در جنوب شرقی بوسنی متولد شد ، پدری نقشه بردار داشت ، انضباط را از او و خلاقیت و سرزندگی را از مادرش به ارث برد .در خانواده ای که عاشق طبیعت و جنگل و دشت بودند . آنها زندگی را در مرکز چشم انداز دریاچه ای در فنلاند شروع کردند به نام «آتن فنلاند» .
معرفی
آلتو جوانی خلاق بود و نقاش قابلی محسوب می شد او پرتره هایی از اعضای خانواده می کشید و متن های کوتاه می نوشت و به تئاتر و سینما علاقه داشتپس از تعلیمات نقاشی به آموختن پیانو پرداخت و تحصیلات کلاسیک خود را در مدرسه گرامر فرا گرفت .پس از اتمام تحصیلاتش به کارآموزی زیر نظر معماری به نام سالرو Salervo رداخت و بعداز قبولی در دانشگاه به مؤسسه تکنولوژی هلسینکی رفت .
دو معلم آلتو به نام های یوسکونیستروم(Usko Nystrom) و آرماس لینگرن (Armas Lingren) پایه های اصلی تحصیل او را بنا نهادند : یوسکو در دیدگاه او در زمینه معماری قدیمی و قرون وسطی و لینگرن در زمینه معماری مدرن و فرضیه ساختمان و ساخت وساز او را همراهی کردند .در سال ۱۹۲۳ دفتر معماری خود را با نام « دفتر آلوارآلتو برای هنر معماری و بناهای یادبود » تأسیس کرد .
او پس از آشنایی با آسپلوند ، اسون مارکلیوس شروع به کشیدن طرحی برای ساختمان روزنامه ترن ساناموت نمود .آسایشگاه مسلولین پایمیو (Paimio) بنای مهمی است که باعث شد آلتو در میان معماران زمان خود ، به « کارکرد گرا » معروف شود .در سال های ۱۹۲۸ به بعد با لوکوربوزیه ، فرناندلگر ، زیگفریدگیدئون ، و البته گروپیوس و کارل موزر آشنا شد . او همچنین استاد عضو آکادمی فنلاند بود.
دوران حرفهای
وی از سال ۱۹۲۰ تا سال ۱۹۷۰ بوده است. وی در ابتدا از سبک باستانی نوردیک پیروی میکرد و سپس به سمت سبک مدرنیته بینالمللی که در سال ۱۹۳۰ عقلانیتر بوده حرکت کرد و درنهایت در سال ۱۳۴۰ سبک مدرنتری از خود برجای گذاشت.در سال ۱۹۳۴ معمار فنلاندی آلوار آلتو و همسر معمار او آینو آلتو محل اقامت و استودیوی خود را، در محلهای به نام Munkkiniemi در پایتخت فنلاند طراحی کردند.ظاهر خانه با دو قسمت عمدهای که دارد قابلشناسایی است. بیشتر بخش های آن با رنگ سفید رنگآمیزی شده است و قسمت عمدهای از آن با آجر پوشانده شده درحالیکه برای ساخت قسمت پایین خانه چوب و شیشه با هم ادغامشده است.
تصور میشود که خانهی دلپذیر آلتو و طراحی اثرگذار آن از ویلای Mairea که یک مهمانخانه در نورماکو فنلاند است گرفتهشده است.او از طرح مدرن اسکاندیناوی برای طراحی مبلمان خود بهره گرفته است. موزه آلوار آلتو که توسط خود آلتو طراحیشده است در شهر یواسکیله قرار دارد.آلوار آلتو بهعنوان یک معمار جوان در سال ۱۹۲۵ نوشت: “تنها هدف مناسب معماری،ساختن بهطور طبیعی است. اضافهکاری نکنید. بدون هیچ دلیلی هیچ کاری انجام ندهید. هر چیز اضافیای با گذر زمان زشت میشود. آلوار آلتو معتقد بود،ساختن یک اپرای بزرگ یا یک مرکز شهر، از بنا کردن یک ویلای شخصی آسانتر است.
روانی و آزادی فرم
از نظر تنوع در کار و نوآوری و ابتکار باید وی را معماری طراز اول به شمار آورد و موثر بر جریان مدرنیسم دانست . پاره ای از دلایل محبوبیت آلتو را در میان معماران نسل جوان باید به این نکته استناد داد .اگر یکی از مشخصات پست مدرنیسم آزادی فرم و آزادی در عدول از اصول مدرنیسم باشد ، آلتو را به حقیقت باید معماری پست مدرنیست خواند . البته وی در استفاده از آزادی فرم تا بدانجا پیش نرفت که همانند برخی از پست مدرنیستهای کنونی به اقتباس از فرمهای گذشته نیز بپردازد .
وی نیز مانند سایر مدرنیستها ، اقتباس فرمها و سبکهای گذشته را گناهی نابخشودنی می دانست. ولی در پی همین آزادی ، آلتو گاه پاره ای از اصول مدرنیستها را زیر پا گذاشت و روی هم رفته بخشی از آثار وی ، علی رغم نوآوری ،سنگینی آثار قبل از مدرن را به ذهن القاء می کند.در استفاده از محصولات صنعتی در معماری ، به شیوه ای هنرمندانه و آزاد « آلوارآلتو» زبردست ترین معمار معاصر است . درچند ده سال اخیر توجه معماری معاصر معطوف به این شده که وحدتی بین معماری و زندگی به وجود آورد . «آلوار آلتو» از جوانترین معماران معاصر بود که به این امر توجه خاص مبذول داشت.
افتخارات آلوار آلتو
- جایزه اول دفتر شهرداری وای بورگ(۱۹۲۷)
- جایزه اول دفتر شهرداری وای بورگ(۱۹۲۷)
- مدال طلا ریبا (۱۹۵۷)
آثار شاخص آلوار آلتو
- کلوپ کارگران (۱۹۲۴-۱۹۲۵)
- کتابخانه شهری (۱۹۲۷-۱۹۳۵) در ویبوری ، روسیه
- آسایشگاه مسلولین (۱۹۲۸ تا ۱۹۳۳) پامید – فنلاند
- مؤسسه آرتک (۱۹۳۵)
- ساختمان مسکونی و اتاق کار (۱۹۳۵- ۱۹۳۶) : در ریهیتی ، هلسینکی ، فنلاند
- کارخانه کاغذ و فضای مسکونی (۱۹۳۶-۱۹۵۴) سانیلا – کوتکا – فنلاند
- ویلای میرآ : (۱۹۳۹- ۱۹۳۸) : نورمارکیو – فنلاند
- پاویون فنلاندی :(۱۹۳۸- ۱۹۳۹) نمایشگاه جهانی کوئینز
آلتو و سالهای جنگ
در طی سالهای جنگ جهانی، آلوار آلتو در حط اوب جبهه خدمت می کرد و بعد از به پایان رسیدن جنگ مشغول بازسازی فنلاند شد. (طرح پایتخت ویران شده لپلاند)او به دلیل جنگ مدتی از کار معماری دست کشید اما دوباره به دلیل علاقه ای که به معماری داشت به دنیای معماری بازگشت. او در همین دوره خوابگاه دانشجویی دانشجویان ارشد بیکر هاوس را در مجموعه کرد که بازتاب ارزشهای اجتماعی و سیاسی جامعه بود.
او سپس گورستان کلیسای مالم در شمال هلسینکی را طراحی کرد که بازتاب حساسیت روان شناختی وی به شکنندگی انسان در برابر تجربه مرگ است.یکی دیگر از آثار وی پروژه وگل واید پلاتس بود که در ودن نشانه تناوبی در بازگشت به پیچیدگی در کارهای اوست. او آثار معرف بسیاری دارد که بصورت دوره دوره در سبک های مختلف طراحی کرده است.
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.