پاورپوینت باغ ایرانی و تحلیل باغ فین کاشان و ارم شیراز 43 اسلاید

توضیحات مختصر محصول

باغ ایرانی

ايرانيها از قديم الايام به ساختن باغ‌ها و باغچه در حياطها و دور و بر بناها علاقة خاصي داشته‌اند. شايد خاطرة ميهن اصلي و خاستگاه قوم آريا منشا اين علاقه بوده است. آنها باغچه‌هايي را كه در اطراف بنا مي‌ساختند (په اره دئسه) مي‌ناميدند، كه به معناي پيرامون دژ يا (ديس) بود، (ديس) يعني بنا و كسي را كه ديس مي‌ساخت (ديسا) يعني بنا مي‌خواندند.

ايرانيان تصور ذهني‌شان را از بهشت، كه به پاداش اعمال نيك به آنها مي‌بخشيده‌اند، در باغ ایرانی متصور شدند. در بهشت كوثر هست و درختان و گلها و جويبارها، و در باغ نيز آب روان خوش و گلهاي زيبا و درخت‌هايي كه مي‌توان در ساية آنها آرميد؛ و اين همه محصور در ديواري كه مانع ورود جهنميان به آن شود.

هندسه باغ ایرانی

به طور خلاصه در هندسة‌باغ ايراني دو اصل مهم بود: سه كشيدگي در كنار هم، و تقسيم باغ به مربعهايي كه خود داراي تقسيماتي منظم و مربع شكل بودند. سابقة اين اصول به خيلي قبل، به هزاران سال قبل باز مي‌گردد. در كشاورزي ما هم كاشت مربعي معمول بوده و زمين و‌ آب به صورت مربعي تقسيم مي‌شده است.
غير از مستطيل كشيده و مربع، شكلهاي هشت گوش، كشكولي و نگيني و چهار گوش هم در باغ بود.

معرفی و شکل گیری باغشاه فین

به فرمان شاه عباس طرح باغ و كاخ جديد بدين گونه پي افكنده شد:

مظهر آب آن چشمه را قريب پانصد متر بالاتر از باغشاه قديم يعني در مكان كنوني قرار داد و باغشاه جديد را در محدوده زمينهاي نورگير به ابعاد 157 متر طول شرقي و غربي و 142 متر عرض شمالي و جنوبي حصاربندي و در چهار گوشة آن برجهاي گرد و مرتفعي بنا كردند

در خارج حد غربي باغ نيز به جهت رفع مخاطره سيلاب دره هاي كوه دندانه از محوطه اين باغ و بناهاي آن سدي معتبر و مستحكم با سنگ و ساروج ساخته شده

nباغشاه بر بستري از باغهاي قديمي‌تر ساخته شده تا هم در بهترين نقطه مجموعه گفته شده قرار گيرد و هم توانسته باشد درختاني از باغهاي كهن تر را تا سر برافراشتن سروهايش به عاريت گيرد

باغشاه فين از تبار باغ قلعه‌هاي ايراني است كه به دلايل خاص خود بدين گونه و در چنين نظمي شكل گرفته‌اند اما بدون شك انتخاب اين نوع الگوي محصور در پناه ديواري بلند، بي ارتباط با استفاده شاهانه از آن نيست، تا هم در پناه برج و باروي بسترش امن و اماني يافت و هم بواسطه حجم و شكل و ارتفاعش كه از درون و برون باغ به رخ كشيدني است جلال و شكوهي شاهانه را گوشزد كرد.

محورهای باغ

در اينجا نيز همچون ديگر باغهاي ايراني، محورها بخشي از ساختار هندسي باغ اند كه علاوه بر اينكه در پي طرح و شكل هندسي و گاه بس ساده باغ شكل مي گيرند، خود نقاطي را نيز در طرح كلي باغ و تحت ساختار و نظام هندسي آن شكل مي‌بخشد تا بتوانند براساس نظام هندسي مذكور بسط فضاها و شكل‌گيري نظام معماري باغ را پي‌افكنند.

بناي ديگر به حتم بجا مانه از دوران صفويه حمام كوچك باغ است.

از ويژگيهاي باغ ايراني است كه در چهارچوب نظام‌هاي خود مي‌تواند فضاهاي مورد نيازش را در خود جاي دهد.

فهرست مطالب

  • باغ ایرانی

  • تحلیل باغ فین کاشان

  • تحلیل باغ ارم شیراز

  • نتیجه گیری

نمایش بیشتر
دیدگاه های کاربران
دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید
تعداد دیدگاه : 0 امتیاز کلی : 0.0 توصیه خرید : 0 نفر
بر اساس 0 خرید
0
0
0
0
0

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پاورپوینت باغ ایرانی و تحلیل باغ فین کاشان و ارم شیراز 43 اسلاید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت محصول

۱۰,۹۰۰ تومان